Rahim Ağzı Kanseri ve Aşısı

Rahim Ağzı Kanseri

Rahim ağzı kanseri, rahim ağzının vajinaya bağlanan alt kısmındaki rahim ağzı hücrelerinde meydana gelen bir kanser türüdür.

Cinsel yolla bulaşan HPV virüsünün çeşitli türlerinin çoğu rahim ağzı kanserine neden olur.

HPV'ye maruz kaldığında vücudun bağışıklık sistemi tipik olarak virüsün zarar vermesini engeller. Ancak, bazı insanlarda virüs yıllarca hayatta kalır ve bazı servikal hücrelerin kanser hücrelerine dönüşmesine neden olan sürece katkıda bulunur.

Rahim Ağzı Kanseri Aşısı

Rahim ağzı kanseri aşısı olarak da bilinen HPV aşısı birçok kadının muzdarip olduğu rahim ağzı kanserinin oluşmasını önlemektedir. Çeşitli HPV türleri cinsel temas yoluyla yayılır ve çoğu rahim ağzı kanserine sebep olur. HPV aşısı hem kadınlar hem de erkekler için kullanılabilir.

Rahim ağzı kanseri aşısı, bir kız veya kadın virüse maruz kalmadan önce yapılırsa çoğu rahim ağzı kanseri vakasını önler. Ayrıca bu aşı, vajina ve vulva kanserini, genital siğilleri ve anal kanseri de önleyebilir.

Rahim Ağzı Kanseri Aşısı Nasıl Yapılır

HPV aşısı kas içine uygulanmaktadır. 3 doz olarak 0, 2 ve 6. ay yapılır. Kol ya da bacak kasına uygulanabilmektedir.
HPV aşısı canlı aşı değildir. Rekombinant bir aşıdır. Bu nedenle HPV aşısı yan etkileri ile karşılaşılmamaktadır.
Rahim ağzı kanseri aşısı ilk gün hafif ateş, aşı yerinde ağrı veya kızarıklık gibi küçük yan etkileri yapabilir. Bu yan etkiler kısa süreli ve geçicidir.

HPV Taraması

HPV taraması için şikâyet ya da bulgu beklemeye gerek yok. Taramanın amacı dokuda kanser olmadan önce oluşan prekanseröz değişiklikleri yakalamaktır. Tarama için Pap-smear ve HPV tiplendirme yapılır. Anormal smear testi ve HPV tespitinde tedavi planlanır. Yüksek riskli kişilerde (HIV +, anal ilişkisi olan gibi) anal Pap-smear testi yapılabilir.

Rahim Ağzı Kanseri Belirtileri

Rahim Ağzı Kanseri Erken Belirtileri

• En yaygını vajinal kanamadır.
  • Vajinal kanama, adet dönemleri dışında, cinsel ilişkiden sonra ya da menopoz sonrası dönemde görülebilir.
  • Diğer sık görülen belirti cinsel ilişki sırasında ağrı hissedilmesidir.
  • Normal olmayan aşırı vajinal akıntı
  • Adet döngüsünün anormal şekilde bozulması

Rahim Ağzı Kanseri İleri Seviyeleri

• Anormal vajinal kanama nedeniyle kansızlık durumu
  • Alt karında, bacakta ve sırtta geçmeyen ağrı belirtileri
  • Oluşan kitle nedeniyle idrar yollarında tıkanıklık
  • İdrar yaparken ağrı ya da sık idrara çıkma gibi
  • Diğer kanserlerde olduğu gibi istemsiz kilo kaybı
  • Vajinada oluşan yeni bağlantılar nedeniyle idrar ya da dışkı geçişi

Rahim Ağzı Kanseri Tedavisi

Rahim ağzı kanserinin tedavi şeklini kanserin evresi belirler. Tedavi şekli de kanserin rahim ağzı içindeki yeri, kanserin tipi (skuamöz ya da adenokarsinom), hastanın yaşı, genel sağlık durumu ve çocuk isteyip istememesine bağlı olarak değişebilir.

Tedavide uygulanan 3 temel yöntem cerrahi, radyasyon tedavisi ve kemoterapidir. Bazen iki ya da daha fazla sayıda metot bir arada kullanılır. Tam iyileşme hedeflenir.

Cerrahi tedavi halen erken evre serviks kanserinde önde gelen tedavi yöntemidir.

Rahim ağzı kanseri erken bir aşamada teşhis edilirse genellikle tedavi edilebilir. Rahim ağzı kanseri tedavi edilemediğinde ilerlemesini yavaşlatmak, ömrünü uzatmak ve ağrı ve vajinal kanama gibi ilişkili semptomları hafifletmek çoğu zaman mümkündür. Bu, palyatif bakım olarak bilinir.