Dış Gebelik

Dış gebelik, döllenmiş yumurtanın tüplerden rahim boşluğuna gelememesi ve rahimden başka bir yere tutunması, yerleşmesidir. Embriyo rahim içindeki uygun bölgeye tutunmak yerine gelişimi için uygun olmayan rahim çevresindeki başka bir bölgeye yerleştiğinde kanamalara neden olur. Kanamalar annenin hayatını riske atar.  Dış gebelik ilk 3 ayında anne ölümüne neden olabilir.

Dış gebelikte de normal gebelik belirtileri yaşanır. Bunlar; gebelik testinin pozitif çıkması, mide bulantısı, adet kesilmesi, göğüslerde hassasiyet gibi belirtilerdir.

Dış Gebelik Nedenleri

• Sigara kullanımı
  • Apandisit hastası olmak
  • Anne yaşının 35’ten ileri olması
  • Annenin önceden düşük yaşamış olması
  • Çok sayıda kürtaj yaptırılması
  • Tüp bebek ile gebe kalınması
  • Cinsel yolla bulaşan hastalık varlığı
  • Üreme sisteminde yapısal bozukluklar
  • Tüplerde tıkanıklık olması
  • Skar dokunun ebmbryo hareketini kısıtlaması
  • Tüplerde yapışıklık durumu
  • Normalden uzun tüpe sahip olmak

Dış Gebelik Belirtileri

Dış gebelik belirtileri genellikle 6. haftadan sonra meydana gelir. Tüpün artık embriyoya yetecek kadar büyüyemiyor olması ile annede belirtiler başlar. Dış gebelik belirtileri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

• Adet gecikmesi
  • Hafif ağrılar ve ardından şiddetli ağrılar
  • Göğüslerde sertlik
  • Bulantı, baş dönmesi
  • Pelvik ağrı
  • Omuz ve bel ağrısı
  • Vajinal kanama
  • Sindirim sorunu
  • Kilo kaybı
  • Karın içi basınç artışı

Gün geçtikçe döllenmiş yumurta uygunsuz yerde büyüdüğü için belirtiler daha hissedilir hale gelir.

Dış Gebelik Tanısı

Dış gebelik tanısında, gebelik testi pozitif olan kadının ultrason muanesinde karın içinde serbest kan saptanır.

Henüz belirti vermemiş dış gebeliğin teşhisinde seri beta hCG değerlerine bakılır ve ultason yapılır. Normal bir gebelikte 48 saat aralıkla yapılan iki ölçümde beta HCG hızı yaklaşık iki kat artar. Dış gebelikte bu artış görülmez.

Dış gebelik, erken tanı yöntemleri ile erken dönemde anne hayatını tehlikeye sokmadan öğrenilebilir ve hatta annenin tüpünde hasar meydana gelmeden tedavi edilebilir.

Dış Gebeliğin Tedavisi

• Takip Tedavisi: Dış gebelik erken dönemde ise; seri beta hCG ölçümü yapılır, ve değerin kandaki düşüşüne bakılır. Düşüş yeterli hızda ise sadece takip yapılması yeterli olabilir.
  • Metotreksat Uygulanması: Erken dönemde tespit edilen dış gebelikler tek doz Metotreksat uygulaması ile tedavi edilebilmektedir. Seri beta hCG takipleri yapılarak tedavi süreci takip edilir.
  • Laparoskopik Tedaviler: Dış gebeliğe bağlı tüpte henüz yırtılma olmadığında laparoskopik yöntemlerle tedavi edilebilir. Laparoskopi ile tüp korunabilir ya da alınabilir.
  • Laparotomi: Dış gebelik erken teşhis edilmediğinde ve belirtiler oluştuğunda. Açık ameliyat yapılarak karın içindeki kanama temizlenir ve dış gebeliğin oluştuğu tüp alınabilir.